Tips & tricks: het jaarverslag anno 2013

Layout - Donderdag 12 December 2013 - Geschreven door Vincent Knecht

Het jaarverslag, jawel, die dikke bundel papier met eindeloos veel tekst en cijfers. Bent u één van de gelukkigen die hem mag samenstellen, of bestuderen? Dan wens ik u nu al veel succes! Maar het kan ook anders en creatiever …

De meeste grote bedrijven zullen in het voorjaar van 2014 een kanjer van een gedrukt jaarverslag, doorspekt met tekst en cijfers, voorstellen aan hun belangengroepen. Maar niet allemaal! Door de digitale revolutie ontwikkelen meer en meer ondernemingen een andere kijk op hoe een jaarverslag strategisch wordt inzet.

 

jaarverslag anno 2013

“Het jaarverslag is een consolidatiemoment van het afgelopen jaar, maar meer dan een terugblik moet het een vooruitblik werpen op het komende jaar”, vertelt Vincent Knecht, Creatief Directeur bij Megaluna. “De wijze waarop het jaarverslag wordt voorgesteld zou eigenlijk moeten afhangen van de doelgroep. De meeste bedrijven kiezen nog resoluut voor een papieren jaarverslag, dat weliswaar ook in pdf-versie beschikbaar is. Ik ben ervan overtuigd dat een combinatie van een gedrukt exemplaar en een dynamisch filmpje het meest doeltreffend is, want u krijgt te maken met gediversifieerde doelgroepen die informatie anders bekijken.”
“Het is evident dat het brede publiek en uw klanten, niet zitten te popelen om honderden pagina’s te doorworstelen. Hier kan een filmpje van maximum 2 minuten met facts en figures de doorslag geven”, luidt het.
Maar ook voor gerichte doelgroepen, zoals investeerders, mag het jaarverslag vooral geen verslag zijn, vindt Knecht. “Het moet een verhaal zijn. Het verhaal achter de cijfers wordt vaak vergeten. De visie van het bedrijf moet ook duidelijk gepositioneerd worden. Het moet een zicht geven op de continuïteit, zowel op het besturen als het realiseren. Dit kan enkel door te focussen op de belangrijke zaken. Je moet interesse wekken, en dat kan niet met een standaard A4-jaarverslag. De printversie kan in eerste instantie gebruikt worden om het verhaal te vertellen. De digitale of online versie voegt beeld, geluid en film toe”, besluit Vincent Knecht.

Dit artikel is geschreven door...

Vincent Knecht – schreef 3 artikels voor The Factory Brussels.

Contacteer deze schrijver

Hulp nodig bij een project?

Contacteer ons