The Factory Brussels x Kwintessens

Concept & Creatie | Graphic Design | Layout - Woensdag 25 Juni 2014 - Geschreven door Tom Struyf

Uit een shortlist werden Bas Pattyn en Vincent Knecht geselecteerd om Kwintessens, het driemaandelijks tijdschrift van Design Vlaanderen, vorm te geven. Een mooie kans om eens iets anders te doen. Samen met fotograaf Geert Detaeye zijn ze aan de slag gegaan, of beter op pad gegaan in de Brusselse stad.

Kwintessens door The Factory Brussels

Het mei-nummer stond immers integraal in het teken van ‘de stad’. Inhoudelijk wordt er telkens gewerkt rond een thema, inclusief twee fotoreportage. In hoofdzaak gaat het om Vlaams en Belgisch design, met hier en daar een kleine uitzondering op de regel.

“Tijdens onze tocht door de stad gingen we op zoek naar een goede metafoor om de sfeer en het concept van de stad over te brengen in  de vormgeving. Het verplicht je om met een ander stel ogen en een heel open geest te kijken naar de dingen die je dagelijks ziet, maar vaak niet opneemt”, zegt Vincent Knecht.

Het verplicht je om met een ander stel ogen en een heel open geest te kijken naar de dingen die je dagelijks ziet, maar vaak niet opneemt.

“Het coverbeeld is voor mij iets heel typisch voor een stad. Iedereen kent wel de inkomhallen van de residenties of flatgebouwen. Marmer van boven tot onder en zo’n paneel vol belletjes voorzien van naamplaatjes gemaakt met een Dymo. Dat concept hebben we vertaald naar een cover, waar alle medewerkers van dit nummer als inwoners vermeld staan,” weet Bas Pattyn.

Wie door de laatste Kwintessens bladert, merkt ongetwijfeld ook de paginanummering op. “Ja, dat is ook zoiets dat spontaan is ontstaan tijdens onze tocht. Huisnummers passeerden alsof het de pagina’s in het tijdschrift waren. De fotograaf nam van iedere huisnummer een foto die we gebruikten als paginanummers,” vertelt Vincent. Het concept stad loopt als een rode draad doorheen het hele tijdschrift. Met een uitsmijter op de laatste pagina: een papieren sanseveria die rechtop kan worden gezet. “De hal waar het coverbeeld is gemaakt is ons zo bijgebleven omdat die voor ons heel de sfeer bepaalde. En daar stond die sanseveria. Het leek ons een leuk idee om die achteraan in het tijdschrift ook een plaats te geven,” besluit de creatief directeur.

 

Dit artikel is geschreven door...

Tom Struyf – schreef 28 artikels voor The Factory Brussels.

Contacteer deze schrijver

Hulp nodig bij een project?

Contacteer ons