Mag ik deze e-mail van u?

Online | Web - Maandag 8 December 2014 - Geschreven door Steven Van der Eecken

Het is stilaan de periode waarin elke onderneming zich verplicht voelt nieuwjaarsberichten te sturen naar alle contacten via e-mail. Het is inderdaad gemakkelijk en goedkoop om een breed publiek aan te spreken. Maar of de ontvanger van alle berichten hier even gelukkig mee is, is nog de vraag… Een postbus die overvol is met meestal ongevraagde berichten geeft niet altijd een prettige feestdagen gevoel.

e-mail

Hoe ga je hiermee om? Dat is een vraag die vaak tot vele dilemma’s leidt. Waar is de grens van spamming of ongevraagd e-mails versturen? Hoe val je op tussen alle andere berichten? Wat maakt dat jouw bericht wél gelezen wordt?

Niet eenvoudig om op alle vragen een correct antwoord te bieden. Dan maar enkele snelle tips die je wat dichter bij de waarheid brengen. 

Let op met je e-mailbestand

Als je naar een grote groep van mensen je nieuwjaarskaartje digitaal wil toesturen, dan let je best toch op dat je bestand “proper” is. Misschien is je bestand niet volgens de regels van het spel (opt-in) vergaard, hou toch rekening met ontvangers die je echt niet willen horen. Een duidelijke opt-out regel plaatsen is een must. 

E-mailing is niet gratis

Het versturen van e-mailberichten is goedkoop, verwaarloos daarom de e-mail zelf niet. Een mooi gevormde, geschreven e-mail is het geld echt waard. 

Een catchy openingszin

De subject van een mail is niet allesbepalend, maar is al een eerste waardemeter voor de ontvanger. Hou rekening met enkele dont’s voor de subject. Gebruik geen hoofdletters, kapitalen, of symbolen. Beperk je tot een korte subject, 24 karakters is ideaal. Woorden als promo, gratis, sale,… maken spam-filters niet gelukkig. En laat de Re en Fw achterwege.

Tekst of beeld? 

In een html-e-mail kan je mooie belden plaatsen, maar beperk de tekst in beelden. Niet iedereen laadt namelijk de beelden op. Is het onvermijdelijk? Maak dan een plain-tekst versie van je e-mail, of verwijs naar de webbrowser versie voor een correcte weergave. 

Keep it simple

Maak je e-mail eenvoudig. Plaats niet te veel boodschap. Gebruik heldere, snel leesbare copy. Respecteer één duidelijke call-to-action. Wees er met name zeker van dat de ontvanger niet veel tijd neemt om jouw bericht te lezen.

To html or not?

Als je html-e-mails uitstuurt, doe het dan goed. Maak correcte html en stuur uit via een goede e-mailservice. Vergeet ook zeker niet dat e-mails alsmaar meer gelezen worden op mobiele toestellen. Responsive is hier het heilige woord. 

Meten is weten

De e-mail versturen is 1. De statistieken van verzending opvolgen is 2. Zorg er daarom voor dat je de resultaten van je e-mail kan opvolgen. 

Dit artikel is geschreven door...

Steven Van der Eecken – schreef 4 artikels voor The Factory Brussels.

Contacteer deze schrijver

Hulp nodig bij een project?

Contacteer ons