Branding anno 2014: “Beteken iets voor iemand.”

Branding | Strategisch merkadvies - Maandag 8 September 2014 - Geschreven door Tom Struyf

De communicatie- en marketingwetten zijn in de afgelopen jaren sterk veranderd. De wereld ook, en dat lijkt de komende jaren niet te gaan veranderen. Het aantal nieuwe internetverbindingen en de altijd-overal-online mobiele toestellen hebben de manier waarop consumenten hun relatie met merken bekijken compleet hertekend.

Branding anno 2014

Marketing verschuift op de tonen van de trends die de consumenten bepalen.

Helaas moeten een flinke dosis merken deze verandering nog opmerken, vooral diegene die verknocht lijken aan de ontwikkeling van een voorbijgestreefd top-down beslissingsbeleid uit de jaren ’80. Een bottom-up aanpak met focus op de consument is merkwaardig vlot een succesformule aan het worden. Waarom? Omdat marketing verschuift op de tonen van de trends die de consumenten bepalen. Maar laten we beginnen bij het begin.

De moderne en almachtige consument

Hedendaagse consumenten worden alsmaar machtiger, dankzij het Internet, dan ooit, en ze beseffen dat. Hier zijn enkele zaken waar die consument zich maar al te goed van bewust is:

  • Zijn persoonlijke data, zelfs een e-mailadres, heeft een zekere monetaire waarde. Daardoor beschouwen ze een verzoek naar die data als een soort van waarde voorstel.
  • Hij behoort onvermijdelijk tot één van de duizend (of miljoenen) die bestookt worden met een bepaalde, onpersoonlijke marketing boodschap. En daar heeft die een hekel aan.
  • Hij kent de technologische mogelijkheden om die boodschappen persoonlijker te maken en staat positiever tegenover de merken/organisaties die het op die manier aanpakken.
  • Er zijn een pak meer andere merken op de markt dan ze ooit kunnen verkennen. Dus, in zijn gedachten is er altijd een ‘grotere vis’ om te vangen. Loyaliteit is moeilijk te verdienen.
  • De online reviews en commentaren van andere mensen hebben een rechtstreekse impact op merken, en deze macht gebruiken ze met veel plezier.

Kortom, we hebben te maken met een nieuwe generatie van consumenten die heel erg bewust zijn van hun plaats in de kapitalistische kringloop van het leven, en dat het een kwestie is van geven en nemen. Net zoals jouw merk producten of informatie bezit voor hen, hebben jouw klanten kostbare gegevens die jij wil.

Net zoals jouw merk producten of informatie bezit voor hen, hebben jouw klanten kostbare gegevens die jij wil.

Consumenten zijn klaar en bereid om deel te nemen in dat proces, maar dan doen ze niet zomaar. Ze begrijpen heel goed dat ze vandaag de dag over echte macht beschikken.

Alle pijlen op die nieuwe consument

De vraag is: hoe stem je jouw branding zodanig af, dat die nieuwe consumenten succesvol geactiveerd – of zelfs loyaal geïnspireerd, worden? Hier zijn enkele gedachten:

  • Je bent niet alles voor iedereen, en kan het ook niet zijn

De idee dat ieder merk, uitgezonderd de alomtegenwoordige merken, een universele aantrekkingskracht genereren, moet gewoon verdwijnen uit het hoofd van iedere serieuze marketeer. Op globale schaal is dit simpelweg geen realistisch doel.

  • Sta voor iets

Mensen zijn niet langer gediend met zielloze mega-merken die voor niks meer dan winst staan, en hun bijna even zielige cartooneske mascottes. Vaak laat dat enkel maar een cynische indruk na. Had je trouwens al gehoord hoe Fukushima zichzelf wou rebranden? Kijk nog eens naar het mission statement van je merk. Beslis waar je voor staat en welk je doel is, zelfs al zijn het puur industrie gebonden doelen. Zorg voor een doel dat verder reikt dan winstgevend zijn, iets wat doorgetrokken worden in je branding.

  • Zorg voor samenhang

Dit is altijd al belangrijk geweest. De beste branding draagt steeds hetzelfde design, dezelfde thema’s, ideeën en filosofie uit in iedere actie die ze doet. De App Store heeft dezelfde look&feel als Apple software voor een reden. Naast het vergroten van de herkenbaarheid helpt dit ook het concept ‘te verkopen’ dat Apple een gefocuste organisatie is, met duidelijke doelstellingen die ze graag wil bereiken. Het wordt gezien als een uniek merk en gevestigde waarde, puur door de samenhangende branding.

  • En wees eerlijk!

Een beetje overdrijven in de copy is nog wel oké, iedereen is trots op zijn product. Onthou wel dat iedere claim die je in de copy maakt, heel snel gecheckt is via Google. Leugens komen uit, en ze besmeuren je branding acties.

  • Kortom: wees iets voor iemand

Daar komt het uiteindelijk op neer. In een wereld met 3 miljoen online consumenten (en stijgend), moet je iets zijn dat echt iets betekent voor sommige van hen.

Dit artikel is geschreven door...

Tom Struyf – schreef 28 artikels voor The Factory Brussels.

Contacteer deze schrijver

Hulp nodig bij een project?

Contacteer ons